PIKLERES PIEEJA ROTAĻU VIDES IEKĀRTOŠANĀ

Viens no Emmijas Pikleres pieejas pamatelementiem ir kustību brīvība, kas visveiksmīgāk var tikt realizēta apstākļos, kad bērnam tiek piedāvāta plaša, droša un uz izziņu aicinoša rotaļu vide.

Šajā bloga rakstā noskaidrosim, ko nozīmē brīvas bērna kustības, un apskatīsim veidus, kā iekārtot Pikleres iedvesmotu rotaļu vidi mājās.

kustību brīvība.

Emmijas Pikleres filosofijā brīva kustība nozīmē dabisku, paša bērniņa iniciētu kustību, kas no pieaugušo puses netiek priekšlaicīgi stimulēta vai ierobežota. Bērns pats apgūst sava ķermeņa kustības un realizē tās, kad iekšēji tam ir nobriedis. Vecākiem nav jāmāca bērnu sēdēt, stāvēt vai staigāt, novietojot bērnu pozās, kuras viņš vēl nepazīst.

Bērniņa ilgstoša turēšana tādās palīgierīcēs kā šūpuļkrēsls, staigulītis vai autokrēsliņš tiek uzskatīta par brīvās kustības ierobežošanu, tādēļ šādu ierīču izmantošanu būtu pēc iespējas jāierobežo.

Labākais, ko vecāki var darīt, lai veicinātu bērna kustību brīvību, – ļaut bērnam pašam darboties uz grīdas, sagatavojot vidi, kas ir droša un uz jauniem atklājumiem un eksperimentiem mudinoša.

PIKLERES Metodes IEDVESMOTA ROTAĻU VIDE.

Plašums telpā.
Mazāk lieku mēbeļu, rotaļlietu un citu priekšmetu, kas varētu traucēt un ierobežot kustību brīvību. Tikai pats, pats nepieciešamākais, lai bērns var pārvietoties brīvi un plūstoši.

Rotaļlietas.
Pikler metodē bērni rotaļājas ar tā saucamajām atvērtā tipa rotaļlietām – mantām, kurām iespējams daudzveidīgs, bērna paša izdomāts pielietojums. Atvērta tipa rotaļlietas ir, piemēram, mašīnas, kluči, dažādi trauki un citi bērnam droši sadzīves priekšmeti, bumbas, lelles u.c. Maksimāli jāizvairās no tādām rotaļlietām, kuras pašas darbojas (skan, kustās vai mirguļo), jo tās ne vien nekalpo bērna radošajām un koncentrēšanās prasmēm, bet arī pārslogo viņa nervu sistēmu.

Koka aktivitāšu elementi kustību attīstībai un rotaļām.
Paralēli ierastajām rotaļlietām Pikler metodē ir dažādi koka elementi, kurus bērni izmanto, lai pa tiem kāpelētu, pārrāpotu, uzkāptu, nolēktu u.t.t. Šie aktivitāšu elementi kā Pikler trijstūris, arka vai koka paaugstinājums ir svarīga ikdienas rotaļu sastāvdaļa, jo ļauj bērnam pārbaudīt savas kustību spējas un eksperimentēt ar jaunām, saglabājot drošību kā prioritāti. Savukārt, ja mājās šādi speciāli konstruēti elementi nav, jārēķinās, ka mazi bērni savu kustību attīstībai izvēlēsies esošās mēbeles un izmantos tās kā šķēršļu joslu. Uz mēbelēm tiks kāpts, tās stums, vilks, aptaustīs un mijiedarbosies ar tām visos iespējamos veidos. Šī iemesla dēļ ir svarīgi izmantot mēbeles ar gludu apdari, noapaļotiem stūriem un stabilu konstrukciju.

Stabila un silta grīda.
Bērna izziņas procesos grīda ir balsts un pamats. Ir svarīgi, lai tā ir cieta un stabila, kā arī atbilstošā temperatūrā (jāizvairās no aukstiem materiāliem, priekšroku sniedzot kokam).

Saikne ar dabu.
Pikleres bērnu centros diendusas tiek organizētas ārā, svaigā gaisā.  Tas gan, protams, paredz īpaši šim mērķim sagatavotu infrastruktūru. Mājas apstākļos tas, protams, nozīmētu iespēju robežās vairāk laika pavadīt ārā un sakārtot mājas pagalma vidi, paredzot tur vietu tādiem elementiem kā smilšu kaste, dažādas koka aktivitāšu konstrukcijas un šķēršļu joslas, kurās kāpt, kuras pārvarēt un kur trenēt lielo motoriku.